هشدار مدیر گروه روانشناسی دانشگاه استنفورد درباره گستردگی بازیهای رایانهای
استاد تمام و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه استنفورد آمریکا گفت: جریان تولید بازی های رایانه ای مقطعی نیست و شرکت های کامپیوتری از تولید بازی میلیاردها تومان سود می کنند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، پروفسور فیلیپ زیمباردو در سخنانی با موضوع آدم های خوب و بد در تالار الزهرای دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه چرا آدم های خوب، بد می شوند افزود: این مسئله ای باستانی است که همیشه مورد سئوال فلاسفه، شعرا و ادبا بوده است اما روانشناسان این سئوال را نپرسیده اند.
وی شرّها را به سه دسته انفرادی، موقعیتی و سیستماتیک تقسیم بندی کرد و با بیان مثالی درباره شر موقعیتی گفت: چند هفته گذشته به شانگهای چین سفر کردم و در انجا حکومت چین با تبلیغاتش مردها را برای سیگار کشیدن تشویق می کردکه به همین علت سالانه یک میلیون مرد در این کشور از بین می روند.
استاد تمام و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه استنفورد در ادامه گفت: در چین 320 میلیون نفر یعنی 54 درصد از مردان سیگار می کشند و 20 درصد از آنها به همین علت به سرطان مبتلا می شوند و می میرند و این اتفاق از حمله های تروریستی خطرناک تر است.
این نظریه پرداز زندان استنفورد همچنین درباره شر سیستماتیک هم گفت: با آزمایشی که در زندان استنفورد در سال 1971 انجام دادیم نشان داد وقتی افرادی را در شر سیستماتیک گذاشتیم با این که از سطح سلامت فیزیکی و روانی بالایی برخوردار بودند، هنگامی که برای چند روز به طور آزمایشی به عنوان زندانبان انتخاب شدند، شروع به خشونت و اعمال قدرت کردند.
وی با اشاره به اینکه نیویورک یکی از ثروتمندترین شهرهای دنیاست، گفت: در این شهر مکان هایی وجود دارد که فقیرنشینن و زمین های فوتبال آنجا چمن، گل و درخت ندارد و من در یکی از همین محله ها زندگی می کردم.
رئیس سابق انجمن روانشناسی آمریکا در ادامه افزود: از دوران بچگی این سئوال برای من وجود داشت که چگونه برخی از بچه هایی که فقیر هستند تن به موادفروشی و دختران تن به خودفروشی می دهند، اما برخی کودکان با وجود فقیربودن این کار را نمی کردند.
وی با بیان اینکه هم اکنون 20 درصد از بچه هایی که به دنیا می آیند زیر خط فقرهستند گفت: دوران زندگی آنها به دلیل بیماری هایی که به آن دچار می شوند، کوتاه است.
وی درباره فصل آخر کتابش که اثر شیطانی یا Lucifer Effect نام دارد افزود: در فصل آخر این کتاب به این پرداختم که چه طور بعضی آدم ها در همان شرایط شر هم قهرمان می شوند با توجه به اینکه ذهن انسان قابلیت خوب و بد بودن را دارد اما برخی چگونه می توانند در همه شرایط قهرمان باشند.
زیمباردو در ادامه افزود: قرار است این کتاب و کتاب های دیگری که نوشته ام به فارسی ترجمه و در ایران هم منتشر شود.
استاد تمام و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه استنفورد افزود: شنیده ام در ایران تعداد مردهای جوان که تحصیلی می کنند کم شده است؛ مردها دائما درگیر ارتباطات مجازی هستند، کمتر حرف می زنند بیشتر تکس می نویسند و از دنیای واقعی خارج و در دنیای مجازی فرو می روند در آمریکا هم به همین شکل است.
وی با تاکید بر اینکه گاه اعتیاد آدم ها به بازی های کامپیوتری به بیش از ده ساعت می رسد، گفت: من زنگ این خطر را به صدا در می آورم.
رئیس سابق انجمن روانشناسی آمریکا در ادامه افزود: جریان تولید بازی های رایانه ای مقطعی نیست و شرکت های کامپیوتری از تولید بازی برای مردها میلیاردها تومان سود می کنند و حس خشونت، اعمال قدرت و تخریب را در مردان افزایش می دهند.
زیمباردو گفت: این شرکت ها در آینده ای نزدیک، بازی های رایانه ای گسترده ای برای خانم ها تهیه می کنند و آنها را هم به نحوی دیگر درگیر می کنند.
استاد تمام و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه استنفورد این وضعیت را عاملی برای اغازی برای اتفاق بد دیگری دانست و گفت: این جماعت نه تنها مصرف کننده هستند بلکه کتاب نمی خوانند و چیز مفیدی تولید نمی کنند.
زیمباردو در ادامه گفت: در کتاب اثر شیطانی هدف من این است که این افراد را از اتاق خواب هایشان بیرون بیاورم و آنها را به قهرمان تبدیل کنند.
استاد تمام و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه استنفورد تعریف ساده ای از قهرمان ارائه داد و گفت: قهرمان، مخصوص کسانی است که به دیگران خدمت می کنند و صاحب اصل اخلاقی اند.
وی گفت: برای من قهرمان های تاریخی مهم هستند اما قهرمان هایی که از جنس شما باشند ارزشمندترند.
زیمباردو با بیان اینکه همه ملت ها قهرمان های خودشان را دارند، افزود: در ایران تصاویر زیادی از قهرمانان جنگ را دیدم و این کار فوق العاده ای است که نام کوچه ها را به نام آنها تغییر داده اید اما در آمریکا همه این قهرمانان فراموش شده اند.