کانال سوئز ؛ عوارض کشتی های فله بر را کاهش داد
مقامات کانال سوئز از کاهش دریافت عوارضی از شناورهای فله بر خشک با هدف جذب بیشتر شناور برای ترانزیت از این مسیر آبی خبر دادند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، کانال سوئز برای شناورهای فله بر خشکی که از بنادر استرالیای شرقی و جنوبی و از مسیر کانال سوئز به بنادر اروپای شمال غربی می روند 75 درصد تخفیف در پرداخت عوارض ترانزیتی را لحاظ کرده است.
شناورهای فله بر خشک که از بنادر جمهوری آفریقای جنوبی سفر خود را به مقصد بنادر دریای مدیترانه و دریای سیاه آغاز می کنند، به هنگام گذر از کانال سوئز و ورود به بندرCeuta واقع در غرب دریای مدیترانه 40 درصد تخفیف در پرداخت عوارض را تجربه خواهند کرد.
برای اعمال تخفیف باید نمایندگی های خطوط کشتیرانی پیش از ترک شناورها از بنادر مبدا و ورود آنها به کانال سوئز اقدامات قانونی را انجام دهند و در درخواست خود باید نام شناور، بندر مبدا و مقصد، زمان تقریبی سفر و شرایط شناور را ذکر کنند.
شناورها نباید در طول مسیر بین بنادر مبدا و مقصد در بنادر دیگر و با اهداف تجاری پهلو بگیرند.
تصمیم مقامات کانال سوئز به دنبال کاهش ترانزیت شناورهای VLCC و کانتینربرها از تابستان سال گذشته میلادی و تقویت ترافیک این مسیر آبی گرفته شده است.
بزرگترین شناور کانتینری جهان به ائتلاف THE می پیوندد
بزرگترین شناور کانتینری جهان با نام تجاری MOL Triumph از ماه آوریل فعالیت خود را در مسیر تجاری آسیا- اروپای ائتلاف THE آغاز می کند.
به گزارش گروه بین الملل شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ، بزرگترین شناور کانتینری جهان متعلق به خط کشتیرانی MOL ژاپن و ساخت کشتی سازی صنایع سنگین سامسونگ کره جنوبی برای آغاز فعالیت خود از ماه آوریل سال جاری میلادی به مسیر تجاری آسیا-اروپا در ائتلاف THE می پیوندد.
مدیر خط کشتیرانی MOL گفت: گروه MOL از رونمایی شناور جدید کانتینری خود مجهز به تکنولوژی های روز دنیا با کارایی مصرف سوخت و عملکرد بالای زیست محیطی بسیار خرسند است. این شناور ظرفیتی برابر با 20 هزار و 150 TEU، 400 متر طول و 58.8 متر عرض دارد.
شناور MOL Triumph بزرگترین شناور کانتینری اولین سفر دریایی خود را در خدمات FE2 ائتلاف THE از بندر Xingang آغاز کرده است و در بنادر Dalian، Qingdoa، شانگهای، نینگبو، هنگ کنگ، Yantian و سنگاپور پهلو خواهد گرفت. این شناور سپس ترانزیت را از کانال سوئز انجام خواهد داد و پیش از پهلوگیری در Tangier و جبل علی در مسیر بازگشت به آسیا از Tangier، Southampton، هامبورگ، روتردام وLe Havr گذر خواهد کرد.
ائتلاف THE متشکل از شرکت کشتیرانی هاپاگ لوید، MOL، K Line،NYK ژاپن و یانگ مینگ تایوان است که تصمیم دارد بیش از 240 فروند شناور را در 32 خط خود با هدف ایجاد ارتباط بین 75 بندر بزرگ دنیا و از طریق آسیا، اروپای شمالی، مدیترانه، آمریکای شمالی، کانادا، مکزیک، آمریکای مرکزی، Caribbean، شبه قاره هند و خاورمیانه به کار گیرد.
حضور قوی تر کشتیرانی آلمان در خاور میانه
کشتیرانی هامبورگ سود آلمان حضور خود در خاور میانه را گسترش می دهد.
کشتیرانی هامبورگ سود آلمان با گشایش نخستین نمایندگی اختصاصی خود در امارات متحده عربی، در نظر دارد حضور پر رنگ تر و قوی تر را در خاورمیانه داشته باشد.
این گزارش ادامه داد: نمایندگی مذکور هماهنگی فعالیت تجاری کشتیرانی هامبورگ سود در خاور میانه را بر عهده دارد.
علاوه بر این، این نمایندگی اختیار تمامی عملیات تجاری و لجستیکی کانتینری هامبورگ سود را از شریک دیرینه اش- شرکت خدمات کشتیرانی Inchcape LLC امارات- به خود انتقال داده است.
ناگفته نماند، ترخیص گمرکی شناورها در بنادر جبل علی و KhorFakkan امارات که یکی از هاب های ترانزشیبی پیشتاز در جهان به شمار می آید، بر عهده شرکت خدمات کشتیرانی Inchcape LLC همچنان باقی خواهد ماند.
این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه کشتیرانی هامبورگ سود در حمل کارگوی با دمای کنترل شده در منطقه قوی عمل می کند، نوشت: کشتی های هامبورگ سود میوه و گوشت را از آمریکای جنوبی به خلیج فارس حمل می کنند.
یکی از مقامات نمایندگی هامبورگ سود در امارات متحده عربی در این باره گفت: با افتتاح دفتر اختصاصی، هامبورگ سود پاسخگوی بهتری به نیازهای مشتریان در منطقه خواهد بود.
کانتینربر مرسک بر اثر برخورد خسارت دید
شناور کانتینری متعلق به شرکت کشتیرانی مرسک در نزدیکی بندر آنتورپ بلژیک و در اثر برخورد با یک شناور باری کوچک خسارت دید.
به گزارش گروه بین الملل مانا، نیمه شب گذشته شناور باری کوچکی موسوم به Dan Fighter با شناور کانتینری مرسک با نام تجاری Maersk Genoa که اخیرا فعالیت خود را آغاز کرده بود در آبهای Westerschelde در نزدیکی بندر آنتورپ برخورد کرد و خساراتی را برای دو شناور برجای گذاشت.
شناور Dan Fighter در مسیر خود از Bilbao وارد آب های مرزی شده و شناور Genoa خارج از مرز به سمت Bremerhaven در حرکت بود و با پاشن? شناور دانمارکی برخورد کرد.
رسانه های هلندی از واردن آمدن خساراتی به هر دو شناور از جمله ایجاد رخنه بزرگ در آبخور شناور Genoa خبر دادند. این درحالی است که خوشبختانه این حادثه تلفات جانی، مفقود شدن کانتینرها و آلودگی های زیست محیطی را به همراه نداشت. در حال حاضر دو شناور برای انجام بررسی های لازم جهت تخمین دقیق خسارات در منطقه Vlissingen پهلو گرفته اند.
شناور Maersk Genoa با ظرفیت 10 هزار TEU سال گذشته ساخته شد و از ماه سپتامبر فعالیت خود را برای خط کشتیرانی مرسک آغاز کرد. چارتر این شناور از سوی خط کشتیرانی مرسک پنج ساله است.
شناور باری Dan Fighter نیز با ظرفیت یک هزار و 200 DWT در سال 1988 ساخته شد و متعلق به یک شرکت هلندی است. بر اساس آخرین معاینات فنیِ این شناور در بندر Goole انگلیس و با وجود اعلام نقص فنی در قطعات مکانیکی و الکتریکیِ سکان فعالیت آن توقیف نشده است.
افزایش ارزش کشتی های فله بر کارکرده
در ماه گذشته شاهد افزایش قیمت کشتی های فله بر کارکرده بودیم.
به گزارش گروه بین الملل مانا، بر اساس آمار تازه منتشر شده از موسسه مشاوره حمل و نقل دریایی آمریکا (Shipping Intelligence)، ارزش تنها 9 فروند فله بر کارکرده در ماه مارس با 8.4 درصد افزایش از99.9 میلیون دلار به 108 میلیون دلار رسید.
این میزان همچنین نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان 59 درصد افزایش را نشان می دهد.
افزایش قیمت فله برهای کارکرده، در حالی رو به افزایش گذاشته است که کرایه ها نیز بهبود نسبی را نشان می دهد به طوری که کرایه 9 کشتی نامبرده بر اساس تخمین های موسسه مشاوره حمل و نقل دریایی از روزانه 85 هزار دلار در ابتدای ماه مارس به 105 هزار دلار در حال حاضر رسیده است.
ارزیابی شاخص بالتیک در خصوص خرید و فروش کشتی ها نشانگر افزایش 29.1 درصد در عرض یک ماه رسید.
قیمت فله برهای پانامکس و سوپراماکس نیز با سن پنج سال به ترتیب 18.4 و 9.1 درصد افزایش را نشان می دهد.