پایان ٢٥ سال وقفه
اجرای طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم رضوی
طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم رضوی در مسیر اجرا قرار گرفت.
به گزارش
خبر گزاری صدا سیما،مرکز خراسان رضوی؛،پس از گذشت ٢۵ سال از آغاز طرح توسعه بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام
رضا (ع) به منظور حفظ شأن و جایگاه حرم مطهر رضوی در سیمای شهری، استمرار هویت معنوی زیارت، ارتقای شاخصهای خدمات عمومی و تسهیلات اقامتی برای تمامی اقشار، حمایت از جمعیت مجاور باقیمانده و احیای بافت تاریخی موجود، بازنگری طرح از اواخر پارسال در قالب "طرح ویژه تفصیلی" در دستور کار قرار گرفت.
این طرح پیش از این در جلسه کمیسیون ماده پنج استان که به ریاست استاندار خراسان رضوی برگزار شده بود، پس از بررسی اصلاحات نهایی مورد نظر، برای تصویب نهایی و ابلاغ به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال و دوشنبه این هفته با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی در نشست این شورا به تصویب رسید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، امروز در نشست خبری طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی (ع) گفت: با توجه به رسمیت شناختن حقوق مالکانه، محور طرح مردم و در ردههای بعدی دستگاههای خدمات رسان و مدیریت شهری است.
سید کمال الدین میرجعفریان گفت: موضوعات ترافیکی و پارکینگ از دغدغهها بود که ایجاد توقفگاه برای ١٤ هزار وسیله نقلیه در اطراف شارستان و همچنین ایمنی تردد برای زائران در این طرح پیش بینی شده است.
وی با تاکید بر حفظ هویت تاریخی و مذهبی در این طرح افزود: معابر موجود کنار گذاشته نمیشود و ساخت و سازها با حداقل مداخلات انجام میشود و تراکم ساخت و ساز منطبق با عرض معابر پیش بینی شده است.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: ایجاد زائرسراها و مهمانسراها در متراژهای کم و مناسب برای زائران نیز در طرح پیش بینی شده است و امیدواریم این طرح با همراهی دستگاههای مربوط و مردم به نفع زائران و مجاوران به سرعت اجرا شود.
میرجعفریان افزود: در حال حاضر حدود ١٣ هزار نفر در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی سکونت دارند، اما در افق این طرح با رویکرد مردمی، پیش بینی سکونت ٤٨ هزار نفر شده است.
محمدرضا کلایی شهردار مشهد نیز در این نشست گفت: حفظ هویت شهر مشهد مرهون شبکه ارتباطی حرم مطهر و شهر است و برقراری اتصال حرم به شهر ضروری است و در طرحهای قبلی این ارتباط در نظر گرفته نشده بود که در طرح جدید این ارتباط با احیای بافتهای تاریخی و مسیرهای تشرف پیش بینی شد.
وی افزود: در ١٤٣ پروژه این بافت مشکلاتی در خصوص حقوق مکتسبه وجود داشت که با تلاش استاندار خراسان رضوی مقرر شد این موضوع در استان و با محوریت دستگاه قضایی بررسی شود که دستاورد بزرگی در این طرح است و تصمیم گیری در خصوص این موضوع به مدیریت استان برگشت.
شهردار مشهد گفت: در خصوص زیرگذر حرم رضوی نیز مقرر شد ساختار موجود حفظ و اصلاحات لازم صورت گیرد.
کلایی افزود: راهبرد طرح مشخص است و دغدغه حل نشدهای در طرح باقی نمانده است و باید همه پای کار اجرایی شدن طرح باشند تا اطراف حرم مطهر به پهنه آماده کار و سرمایه گذاری با هدف خدمت به زائران و مجاوران تبدیل شود.
مدیر کل مسکن و شهرسازی خراسان رضوی نیز گفت: در طرح گذشته متراژ تک پلاکهایی که امکان نوسازی داشت ٢٥٠ متر مربع بود در حالی که ٨٠ درصد پلاکهای منطقه کمتر از ٢٠٠ متر مربع وسعت داشت که در طرح جدید این ضابطه به ١٥٠ متر مربع کاهش یافته است.
قدرت الله ابک افزود: حداکثر ارتفاع برای ساخت و سازها در این بافت نیز ٢٣متر است.
مشاور طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی نیز در خصوص تحقق پذیری طرح گفت: تحقق پذیری بالا از ویژگیهای این طرح است و با کاهش هزینهها علاوه بر تحقق پذیری بالا، مشارکت مردمی نیز در این طرح افزایش مییابد.
جواد خدایی افزود: در طرح قبلی باید سه هزار و ٣٦٠ پلاک در محدوده اطراف حرم رضوی با ١٥ هزار میلیارد تومان هزینه تملک میشد، اما در طرح جدید هزینه تملک به شدت کاهش و تعداد تملکها به ٢٥٠ مورد تملک با هزار میلیارد تومان هزینه کاهش یافته است.
وی ادامه داد: املاک و زمینهایی در این بافت در اختیار شهرداری و دولت قرار دارد که درآمد ناشی از عوارض این املاک برای طرح هزینه میشود.
با تصویب طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی بیش از سه هزار پلاک از تملک اجباری خارج و نوسازی پلاکهای باقیمانده بر پایه ضوابط تسهیل کننده طرح جدید و توسط مردم و ساکنان انجام میشود.
همچنین افزایش سهم اماکن اقامتی متناسب با گروههای مختلف درآمدی، افزایش سرانه فضای سبز و سایر کاربریهای خدماتی نسبت به گذشته و احیای ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و تاریخی بافت از مهمترین نتایج طرح مصوب است.
حفظ حریمهای منظری، حفظ مساجد و حسینیهها و عناصر هویتی، ارائه ضوابط ویژه برای آثار ملموس و ناملموس فرهنگی و هویتی، احیای ٢٧ محور تشرف و نیز رونق بخشی به سایر گذرهای تاریخی از دیگر ویژگیهای این طرح است.
همچنین اختصاص زمین به بیش از ١٠ هزار محل توقف خودرو در قالب توقفگاههای عمومی در حاشیه محور شارستان با جانمایی مناسب، تقویت حمل و نقل عمومی و جانمایی ایستگاههای قطارشهری از دیگر محورهای مورد تاکید در این طرح است.