مشخصات۵ محصول ایران خودرو در پیش فروش ۱ ساله ۲۰ تیر+تصاویر
در این گزارش به مشخصات ۵ محصول عرضه شده ایران خودرو در پیش فروش یک ساله از امروز ۲۰ تیر ۱۴۰۰ برای انتخاب بهتر پرداخته شده است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری صدا وسیما؛ایران خودرو با عرضه 5 محصول خود شامل پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشهای، راناپلاس، سورن پلاس، دناپلاس توربوشارژ دستی و اتوماتیک با موعد تحویل حداکثر یک ساله را از امروز آغاز کرده است که در این گزارش به مشخصات فنی 5 محصول عرضه شده پرداخته شده است.
پژو ۲۰۷ دندهای سقف شیشهای پانوراما (دستی)
تولید پژو ۲۰۷ داخلی از سال ۹۵ آغاز و در ۲ تیپ عرضه شد؛ تا سال ۱۳۹۹ که ایران خودرو تغییراتی در تیپ بندی ۲۰۷ها صورت داد و همزمان، پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما (دستی) را در سبد محصولات خود قرار داد. این خودرو از لحاظ فنی مشابه تیپهای دیگر (دنده ای) است.
این خودرو ابتدا در سال ۱۳۸۹ عرضه شد و تولید آن تا سال ۱۳۹۱ ادامه یافت. نسخهای که در آن سالها تحت عنوان ۲۰۷ عرضه شد در واقع پژو +۲۰۶ بود که ایرانخودرو نام ۲۰۷ را برای آن برگزید؛ در حالی که پژو ۲۰۷ خودروی دیگری از کمپانی پژو است و مشخصات و ظاهر متفاوتی دارد. بعد از توقف تولید ۲۰۷ سری اول، ایرانخودرو در سال ۱۳۹۵ نسخهی ایرانیزه ۲۰۷ را با ظاهر فیس لیفت شده (چراغ عقب و جلو و آیینههای جدید) و اضاقه کردن برخی امکانات مانند سیستم مولتی مدیا عرضه کرد.
یک پیشرانه با حجم ۱۵۷۸ سیسی، ۴ سیلندر تنفس طبیعی با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور مشخصههای فنی ۲۰۷i هستند. انتقال قدرت توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. این، اما از نظر امکانات رفاهی و ایمنی برخی تغییرات دیده میشود. ایرانخودرو تجهیزاتی مثل رینگ آلومینیومی و کروز کنترل را در سال ۹۸ از تیپ پایه این خودرو حذف کرد؛ اما این امکانات بر روی ۲۰۷ سقف شیشهای عرضه میشوند.
علاوه بر اینها، سقف شیشهای به عنوان برجستهترین آپشن این تیپ مطرح میشود؛ سیستم ترمز دیسکی عقب از روی این تیپ حذف نشده و ۲۰۷i سقف شیشهای همچنان از این امکان بهره میبرد؛ همچنین سیستم فرمان برقی جایگزین سیستم هیدرولیک شده و روکش فرمان نیز که روی تیپهای پایه از جنس پلاستیک بود، با روکش چرمی (سوزنی در محل قرار گیری دست) جایگزین شده است.
۲۰۷i سقف شیشهای که جدیدترین تیپ این خودرو به حساب میآید با کامپیوتر (ECU) مدل EZU عرضه میشود که برنامه ریزی آن بر اساس استاندارد آلایندگی یورو۵ انجام شده. به گفته مالکان، کمی کاهش شتاب و کشش نسبت به مدلهای قبلی (یورو۴) محسوس است.
از نظر ظاهری تفاوتی آنچنانی مابین ۲۰۷ سقف شیشهای و تیپهای دیگر دیده نمیشود. با کمی دقت بیشتر میتوان متوجه شد آنتن رادیو، از قسمت جلویی سقف به عقب منتقل شده و البته رنگ متفاوت شیشهی روی سقف با مابقی قسمتهای بدنهی خودرو مشخص است.
رانا پلاس
ایران خودرو در هشتمین سال عرضه رانا، نسخه جدید این خودرو را با نام «رانا پلاس» معرفی کرد؛ خودرویی که هرچند در زمستان ۹۸ برای اولینبار رونمایی شد، اما از پاییز ۹۹ بدست مشتریان رسید. رانا پلاس با اینکه فیسلیفت رانا محسوب میشود، اما بهتر است آنرا نسخه ارتقایافته رانا بدانیم چراکه هم استاندارد آلایندگی موتورش بهتر شده، هم به امکانات بیشتری مجهز شده و هم اینکه، چندین تغییر ظاهری را تجربه کرده است.
بهعنوان مثال گرافیک چراغهای جلو و عقب تغییر کرده و به دیلایت نئونی مجهز شدهاند. همچنین قاب آینهها تغییر کرده و حالا راهنمای LED هم دارند. همرنگشدن دستگیرهها و زهجانبی با رنگ بدنه، طرح جدید جلوپنجره و تغییر قالپاقها از دیگر ویژگیهای جدید رانا پلاس هستند.
اما در کابین رانا پلاس، حجم تغییرات بسیار بیشتر است؛ اولین چیزی که در کابین جلب توجه میکند، استفاده از همان فرمانی است که قبلا در پژو ۲۰۷ سری جدید دیده بودیم. این فرمان جدید، که دکمههای کنترلی (برای سیستم صوتی و کروز کنترل) روی آن وجود دارد، در قسمت پایینی دارای روکش نقرهای رنگی است تا حس اسپرت بیشتری به راننده القا شود. طرح جدید رودریها، صندلیهای جدید (مشابه ۲۰۷) با روکش جدید، صفحه کیلومتر جدید، دسته راهنما و دسته برف پاک کن جدید (مشابه ۲۰۶) و همچنین رادیوپخش جدید (بدون سی دی پلیر) با بلوتوث ازجمله تغییرات مهم در کابین خودروست.
در قسمت فنی، ارتقا آلایندگی موتور به استاندارد یورو ۵، تنها حرف جدید رانا پلاس است، ولی با این حال، ایران خودرو چند تغییر مختصر دیگر را هم انجام داده مانند بهبود مقاومت فن رادیاتور، عایق جدید کاپوت برای کاهش صدا و بهبود ایربگهای جلو
سورن پلاس
سورن پلاس جدیدترین عضو خانواده سمند است که از پاییز سال ۹۹ تولید و عرضه آن توسط بزرگترین خودروساز کشور، یعنی ایران خودرو آغاز شده است.
این خودرو با ۴۵۳۴ میلیمتر طول، ۱۷۲۰ میلیمتر عرض و ۱۴۶۰ میلیمتر ارتفاع در دسته سدانهای بزرگ ایرانی جای میگیرد. فاصله بین دو محور مدل جدید سورن ۲۶۷۱ میلیمتر است و با این ابعاد و اندازهها به راحتی ۵ سرنشین را در خود جای میدهد. سورن پلاس انتخاب مناسبی برای خانوادههای ایرانی خواهد بود و صندوق عقب ۵۰۰ لیتری آن گنجایش لازم برای وسایل سفر را دارد.
سورن پلاس هم مثل بقیه اعضای خانواده سمند از پیشرانه ملی EF۷ استفاده میکند. این موتور ۱.۷ لیتر حجم دارد و میتواند ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۹ نیوتن متر گشتاور تولید کند. انتقال قدرت موتور به چرخهای جلو از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی انجام میشود.
سورن پلاس ۱۲۵۷ کیلوگرمی، خودرو چندان سریعی نیست و ۱۲ ثانیه طول میکشد تا از حالت ساکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. اگر پایتان را روی پدال گاز فشار دهید، میتوانید به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنید.
ظرفیت مخزن سوخت سورن پلاس ۶۶ لیتر است و برای طی کردن هر ۱۰۰ کیلومتر راه، ۷.۴۹ لیتر بنزین مصرف میکند.
ترمزهای دیسکی خنکشونده در رینگهای ۱۵ اینچی جلو و ترمزهای کاسهای در چرخهای ۱۵ اینچی عقب به همراه سیستمهای ABS و EBD، خودرو را متوقف میکنند.
سمند سورن پلاس علاوه بر امکانات مدلهای پیشین به تجهیزات جدیدتری همچون کروز کنترل و کامپیوتر سفری مجهز شده است. از جمله مهمترین تجهیزات رفاهی و ایمنی مشترک با سمند سورن معمولی نیز میتوان به حسگر فاصلهسنج عقب، سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، چراغهای مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، دکمههای کنترل روی فرمان، سیستم صوتی شش اسپیکر با خروجی ساب ووفر، هندزفری، بلوتوث، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، تهویه مطبوع خودکار به علاوه دریچه تهویه عقب، صندلی راننده با تنظیمات برقی ۶ حالته، صندلی سرنشین جلو با تنظیم برقی ۴ حالته، روکش صندلی پارچهای، تریم مشکیرنگ فضای داخل، دسترسی به صندوق عقب از داخل کابین، آینههای جانبی تاشونده با تنظیم برقی و مجهز به گرمکن، شیشههای سولار، شیشه بالابر آنتیترپ.
دناپلاس توربو شارژاتوماتیک
جدیدترین تیپ از خانواده خودروهای دنا ایران خودرو، دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک (دنا اتوماتیک) - Dena Plus Turbo Automatic است.
ایران خودرو با تجهیز این خودرو به قوای فنی و امکانات کامل و با قرار دادن جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک تلاش کرده تا این خودرو را به عنوان محصولی متفاوت مورد توجه مشتریان قرار دهد.
رینگ ۱۶ اینچی با طرح جدید، فرمان چرمی با دوخت قرمز، سیستم پاور ویندوز و آنتی ترپ و شیشههای دودی عقب و ... از امکاناتی هستند که بر روی دنا پلاس توربو قرار گرفته اند.
همچنین کیسههای هوای جانبی که ایران خودرو ابتدا بر روی دنا توربو دندهای قرار داد و سپس اقدام به حذف آن کرد، بر روی دنا پلاس توربو اتوماتیک قرار گرفتند.
این خودرو دارای امکانات زیادی از جمله فرمان برقی، دوربین دید عقب، سنسور دنده عقب، ترمز عقب دیسکی، ایربگ جانبی، شیشه دودی، سانروف، سیستم نمایشگر و اخطار فشار باد تایر، سیستم مالتی مدیای ۷ اینچی، موتور EF ۷ TC، گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، روکش صندلی چرمی و پارچهای و کروز کنترل است.
از دیگر امکانات این خودرو میتوان به صندلی سرنشین ۴ حرکته برقی و ۴ حرکته دستی اشاره کرد. همچنین این خودرو امکانات دیگری از جمله رینگ آلومینیومی، آینههای جانبی برقی تاشو راهنمادار و رینگ جانبی دارد.
این خودرو اتوماتیک ضمن برخورداری ایمنی و تجهیزات مناسب، دارای پیشرانه مجهز به توربو شارژر بوده و می تواند به عنوان محصولی متفاوت مورد توجه قرار گیرد. در واقع یکی از اهداف شرکت ایرانخودرو در عرضه این محصول، افزایش کارایی قوای محرکه خودروی دنا پلاس از طریق نصب سامانه توربوشارژ بر روی آن بوده است.
دنا پلاس توربو شارژ دستی
دنا پلاس توربو نسخهی قویتر دنا پلاس میباشد که طراحی جدید تر، امکانات رفاهی بیشتر و حالا با موتور توربوشارژ قدرت بالاتری نیز دارد. از تغییرات آن نسبت به دنا پلاس میتوان به رینگهای ۱۶ اینچی آلومینیومی پنج پیچ جدید، فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی موکتی با آرم توربو با نوار قرمز و تغییر طراحی دسته دنده درکنار استفاده از موتور توربو شارژ اشاره کرد.
همچنین سانروف، کیسههای هوای جانبی و آینههای تاشو برقی از امکانات برجسته ذنا پلاس توربو محسوب میشوند. نسخهی توربوی دنا پلاس با جعبه دنده دستی توسط ایران خودرو عرضه میشود و تولید دنا پلاس توربو با جعبه دنده اتوماتیک نیز در برنامهی تولید این شرکت است.
این خودروی سدان به پیشرانه ۱۶۴۵ سی سی ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ مجهز است و سامانه زمان بندی متغییر سوپاپهای سوخت و هوا بر روی آن دیده میشود. همچنین فناوری توربو شارژر هم در پیشرانه این نسخه از دنا پلاس وجود دارد و سبب شده تا ۱۴۸ تا ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور در دنا پلاس توربو وجود داشته باشد.
در حال حاضر دنا پلاس توربو با جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک DAE تولید میشود.
بیشتر بخوانید؛