پخش زنده
امروز: -
معاون علمی رئیس جمهور در افتتاحیه رام قطار ملی گفت: بیش از چهل شرکت دانش بنیان در طرح رام قطار ملی، همکاری داشتند و طرح بعدی ما در این مسیر، داخلی سازی قطار پرسرعت باید باشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ در تلاقی هفته پژوهش و فناوری و هفته حمل نقل ، امروز مراسم افتتاحیه رام قطار ملی با حضور حسین افشین، معاون علمی رئیس جمهور و زاکانی، شهردار تهران در محل شرکت واگن سازی تهران برگزار شد.
افشین در این مراسم گفت: در سال ۸۵ حدود ۲۰ سال پیش در واگن سازی پلور سبز، انتقال فناوری برای واگن های جدید مسافربری انجام ، ساخت واگن آغاز و در سال ۸۷ ساخته شد.
وی ضمن ابراز خوشحالی از اینکه اصالت طرح رام قطار ملی، با طراحی ایرانی-اسلامی است افزود : افراد وقتی از بیرون به این طرح نگاه می کنند، باید حس ایرانی بودن را از آن بگیرند. مردم باید در این قطار احساس راحتی کنند و نوع صندلی ها و تهویه مناسب باشد.
معاون علمی رئیس جمهور به منابع تامین مالی این طرح اشاره کرد و گفت: منابع تامین مالی این طرح ، ۷۰ میلیون دلار است که حدود ۳۰ میلیون دلار آن تامین شده و قسمت متناظر آن متوجه شهرداری است.
حسین افشین افزود: ما دوست داریم که طرح های بزرگی مانند قطار ملی پرسرعت انجام شود و معتقدم که ساخت قطار پرسرعت باید در کشور جدی گرفته شود.
معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه فناوری قطار پرسرعت به فناوری مترو نزدیک است و انتقال این فناوری راحت است، گفت: تاکنون ریل های قطار پر سرعت ، توسط ذوب آهن اصفهان ساخته شده است و به محض اجرای یک طرح از قطار پرسرعت، با همین متخصصان داخلی می توانیم کار را جلو ببریم و طرح را اجرایی کنیم.
گفتنی است در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری و شرکت مترو تهران، برنامه طراحی و ساخت قطار ملی مترو را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور بومی سازی دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز قطار مترو از حدود ۵ سال پیش آغاز کرد.
این امر با هدف رفع انحصار و وابستگی مطلق به شرکتهای خارجی، استفاده از حداکثر ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و نیز ارگانهای داخلی، توجه به موضوع تعمیرات و نگهداری قطارها و تهیه اسناد فنی منطبق بر استانداردهای روز دنیا و با تکیه بر توانمندی مهندسان و صنعتگران داخلی شکل گرفت.
با تحقق برنامه طراحی و تولید یک رام قطار ۷ واگنه مترو که یکی از سریعترین طرح های توسعه محصولات پیچیده و با فناوری بالا در کشور است، ضمن دستیابی به یک رکورد ملی، معادل بهترین رکوردها در سطح جهانی محقق شد و حالا قطاری با عمق داخلی سازی ۸۵ درصد تولید شده است.
از این رو، قرارداد تولید انبوه نخستین نمونه قطار ملی مترو، بین شرکت مترو تهران و شرکت واگن سازی تهران، شامل تولید ۱۱۳ واگن، به جریان افتاد و امروز صبح خط تولید انبوه قطار ملی مترو افتتاح شد.
پیش بینی میشود تا پایان سال جاری، ۲ رام قطار ملی مترو، به بهره برداری برسد.