پخش زنده
امروز: -
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین گفت: تابستان امسال با بیش از ۳۷۰ عنوان کارگاه فرهنگی، هنری ، ادبی و علمی در مراکز این کانون پررنگتر از همیشه برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، موسوی در گفتوگو با برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین با اشاره به اینکه تابستان فرصتی بینظیر برای شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان است، جزئیات برنامههای امسال و تفاوت آنها با سالهای گذشته را تشریح کرد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به شروع برنامهریزیها از فصل بهار، بیان داشت که در تابستان، مراکز کانون مملو از دانشآموزانی میشود که اوقات فراغت بیشتری دارند. این تقاضای متنوع دانشآموزان به گرایشهای ادبی، هنری و فرهنگی مختلف، منجر به طراحی کارگاههای متناسب با هر سلیقه شده است.
موسوی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۶۲ نوع فعالیت مختلف را پوشش میدهد که مربیان متخصص، آموزش این فعالیتها و برگزاری کارگاهها را بر عهده دارند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اضافه کرد: این فعالیتها شامل کارگاههای هنری: عکاسی، خوشنویسی ونقاشی، کارگاههای ادبی: نویسندگی خلاق، کارگاه شعر، داستاننویسی، کارگاههای علمی: رباتیک، نجوم و سایر فعالیتهای علمی است.
موسوی تأکید کرد که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صرفاً یک مرکز امانت کتاب نیست، بلکه با بهرهگیری از مربیان مجرب، بستری برای گسترش فعالیتهای فرهنگی، هنری و ادبی فراهم میآورد.
وی اضافه کرد: این مربیان با اعضایی که به صورت پایدار در کانون فعالیت میکنند، مهارتهای گوناگونی را آموزش میدهند که این اعضا را تا سنین بالاتر در فعالیتهای سازنده نگه میدارد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت: در حال حاضر، کانون به طور رسمی اعضای خود را از سنین هفت تا هجده سالگی میپذیرد. با این حال، افرادی که از سن قانونی عبور کردهاند نیز میتوانند تا سن بیست و سه سالگی در قالب انجمنهای مختلف، از جمله در حوزه تولید محتوا، به فعالیت خود ادامه دهند. همچنین، پذیرش کودکان از سنین پایینتر، از چهار تا شش سالگی نیز انجام میشود.
کشف استعدادها در کارگاههای رایگان
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به استقبال چشمگیر کودکان و نوجوانان از فعالیتهای هنری در این مراکز گفت: هدف اصلی کانون، تربیت هنرمند صرف نیست، بلکه کشف و پرورش استعدادهای فردی کودکان و نوجوانان است.
موسوی توضیح داد که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صرفاً به آموزش یک رشته خاص نمیپردازد، بلکه با نگاهی تربیتی، به دنبال شکوفایی استعدادهای نهفته در کودکان و نوجوانان است.
به گفته وی، در کارگاههایی مانند نقاشی، هدف اصلی تربیت یک نقاش حرفهای نیست، بلکه پرورش خلاقیت و استعدادهای فردی است.
مدیرکل کانون پرورش فکری، به برگزاری یک سری فعالیتهای رایگان در کانون اشاره کرد که برای جذب و شناسایی استعدادها بسیار مؤثر است.
موسوی افزود: در این کارگاههای رایگان که در رشتههایی مانند قصهگویی، کتابخوانی، معرفی شخصیت و مکان برگزار میشود، مربیان پس از مشاهده و شناخت اولیه، میتوانند استعدادهای کودکان را تشخیص داده و آنها را به شرکت در کارگاههای تخصصیتر در زمینه مورد علاقه یا استعدادشان هدایت کنند.
وی اضافه کرد: این فرآیند مشاوره به خانوادهها و کودکان کمک میکند تا بهترین مسیر را برای رشد و شکوفایی خود انتخاب کنند.
گسترش مراکز کانون در استان قزوین
موسوی گفت: این کانون در حال حاضر دارای ۲۰ مرکز در کل استان است که شامل ۱۶ مرکز ثابت و ۴ مرکز سیار میشود.
به گفته وی، سه مرکز ثابت در شهر قزوین و مابقی در شهرستانهای مختلف استان پراکندهاند. مراکز سیار کانون نیز عمدتاً به امانت و بازگرداندن کتاب در مناطق روستایی و شهری که دسترسی به مراکز ثابت ندارند، میپردازند.
وی همچنین بر اهمیت مراکز ثابت در مناطق کمتر برخوردار و روستایی تأکید کرد و از پوششدهی مناسب این مناطق توسط کانون خبر داد.
به گفته وی، کانون از ابتدا با هدف خدمترسانی به مناطق کمتر توسعهیافته و محروم طراحی شده است و تلاش میشود تا خدمات این مراکز به طور گسترده در سراسر استان ارائه شود.
کمبود بودجه و نیروی انسانی؛ چالشهای کانون پرورش فکری در پوششدهی مدارس و روستاها
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کمبود بودجه و نیروی انسانی را از موانع اصلی گسترش خدمات به روستاها و مدارس برشمرد.
وی با بیان اینکه تنها ۱۶ مرکز ثابت کانون در استان قزوین به بیش از هزار و ۶۰۰ مدرسه و حدود ۷۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار خدمات ارائه میدهند، این نسبت را ناکافی خواند و خواستار توجه بیشتر مسئولان و بهرهگیری از ظرفیت خیرین برای رفع این کمبودها شد.
نیاز مبرم به توسعه زیرساختها و پوششدهی عادلانه
موسوی اعلام کرد که با وجود استقبال گسترده دانشآموزان و خانوادهها، کانون پرورش فکری تنها قادر به پذیرش ۱۰ هزار نفر از مجموع ۲۵۰ هزار دانشآموز استان است.
وی اضافه کرد: این نسبت پایین، ناشی از کمبود مراکز ثابت و محدودیت نیروهای شاغل در کانون (۸۵ نفر) است.
مدیرکل کانون پرورش فکری بر لزوم افزایش تعداد این مراکز و تخصیص بودجه بیشتر برای توسعه ناوگان سیار تأکید کرد.
وی با بیان اینکه کانون اساساً برای مناطق کمتر برخوردار طراحی شده است، گفت که در حال حاضر تنها حدود ۷۰۰ روستای استان بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند که پوششدهی آنها نیازمند منابع و برنامهریزی قویتری است.
ضرورت حمایت مسئولان و مشارکت خیرین
موسوی با تأکید بر اینکه درهای کانون به روی مردم و مسئولان باز است تا از نزدیک با فعالیتهای ارزشمند این نهاد آشنا شوند، از عدم اختصاص بودجه کافی برای توسعه و تجهیز کانون در طول ده سال گذشته گلایه کرد.
وی پیشنهاد داد که برای جبران این کمبودها و گسترش خدمات، باید از ظرفیت خیرین و مشارکتهای مردمی در حوزه فرهنگ و تربیت نیز بهرهمند شد.
تغییر رویکردها و فعالیتهای کانون متناسب با نیازهای روز
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: مربیان کانون به طور مداوم با دورههای آموزشی جدید، متناسب با شرایط کشور و فضای فرهنگی جامعه، بهروز میشوند. فعالیتهای کانون از چهل فعالیت به بیش از شصت و دو فعالیت افزایش یافته که نشاندهنده انطباق با شرایط روز است.
وی با رد این نظر که فعالیتهای کانون صرفاً پر کردن اوقات فراغت کودکان است، تأکید کرد: فعالیتهای کانون فرآیند محور بوده و با عضویت دانش آموزان در کانون مربیان ویژگیهایی همچون افزایش اعتماد به نفس، عزت نفس، نوع بیان، اطلاعات و آگاهی در آنها تقویت میکنند. عضویت برخی از اعضا تا ۱۵ سال نیز ادامه داشته و به چهرههای برجسته فرهنگی شهر تبدیل شدهاند.
هنر و ادبیات، محبوبترین زمینههای فعالیت در کانون
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: بخش هنری و ادبی کانون با اقبال بیشتری از سوی کودکان و نوجوانان روبهرو بوده است. در زمینه شعر و نویسندگی، اعضای کانون آثار خود را به چاپ میرسانند و استان قزوین به دلیل ظرفیت بالا در قصه گویی، رتبه دوم کشوری را در این زمینه کسب کرده است.
وی اضافه کرد: همچنین، کانون قزوین در زمینه تولید نمایش و تئاتر کودک و نوجوان نیز فعال است و جوایزی را در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان کسب کرده است.
وی با تأکید بر اهمیت نقش خانواده در تربیت کودکان و نوجوانان، اعلام کرد: کانون پرورش فکری برنامههایی برای والدین در نظر دارد و والدین میتوانند در قالب انجمنها و مربیان، در این فرایند سهیم شوند و از آموزشها و توجیهات تربیتی کانون بهرهمند شوند.