مناطق  قرمز کرونایی،  به ۱۲ شهر کاهش یافت

سه هفته پس از محدودیت‌های سراسری، آمار‌ها در سراشیبی قرار گرفته و کرونا در شهر‌های قرمز، ​یکی پس از دیگری، رنگ می‌بازد.

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، فقط دو استان گیلان و مازندارن، در کشور، قرمز مانده اند.  

شیوع کرونا در کشور رو به کاهش است این را اعداد و ارقام نوید می‌دهند.

۵ شهرآستارا، طوالش، آمل، گلوگاه و نور که همگی شهر‌های شمالی هستند، در وضع بحرانند که بیشتر از سایر شهر‌های کشور نیازمند مراقبت‌های دقیق‌تر هستند.

البته در کنار خبر‌های خوب آقای رئیسی هشدار داد:کوچکترین غفلت از این ویروس این بیماری را شعله ور‌تر می‌کند و دوباره موج قرمز کرونایی در کشور به راه می‌افتد.

از جمله دورهمی‌های خانوادگی که همچنان بیشترین تاثیر را در شیوع کرونا دارد. شب‌های زمستان و مهمانی‌های شبانه زنگ خطری است که به گفته رئیس جمهور در آستانه شب یلدا می‌تواند همه زحمات را به باد دهد.  

آقای روحانی گفت: مراکزی که به ناچار تجمع افراد در آن زیاد است مثل خانه سالمندان، مراکز نگهدای معلولان، سربازخانه و زندان، باید بیشتر از حد شیوه نامه‌ها را مراعات کنند تا ویروس به هیچ وجه امکان انتشار نداشته باشد.

۳۱ درصد کاهش تردد در جاده‌های کشور در کنار ۶۰۰ هزار جریمه منع تردد شبانه و دو میلیون تذکر به خودرو‌ها، نتیجه اعمال قانون در دوره محدودیت‌های کرونایی است.
 
اتوبوس های حمل و نقل عمومی افزایش می یابد
اما امروز معاون رئیس جمهور هم خبر داد: تا فروردین ۵ هزار اتوبوس جدید از راه می‌رسد تا از ازدحام در حمل و نقل عمومی شهر‌های بزرگ کاسته شود.

آقای نهاوندیان همچنین گفت: پس از حوزه‌های گردشگری و ورزش، با مصوبه امروز ستاد کرونا هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، به واحد‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنر از کرونا آسیب دیدند داده می‌شود. فرصت استفاده از این تسهیلات پایان دی است.


شیب شیوع، تند می شود، اگر محدودیت‌های کرونایی جدی گرفته نشود

این توصیه همراه با هشدارِ مسئولان، در آستانه شب یلداست، آنهم حالا که به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با رعایت ۹۰ درصدی شیوه نامه‌ها، همچنان ۵۱ درصد ابتلای بیماران، ناشی از دورهمی‌های خانوادگیست و هرگونه غفلت، منتهی به از بین رفتن همه دستاوردهاست.

رئیس جمهور هم، در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا از مردم خواست، برای رسیدن به شرایطی مطمئن تر، دید و بازدید‌های شب یلدا را، در فضای مجازی برگزار کنند و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، از دورهمی پرهیز کنند تا بعد از برگزاری مراسم این شب، یا دیگر مراسم پیشِ رو از جمله ایام فاطمیه و اعیاد شعبان و رجب، به دلیل دورهمی‌ها، با موج جدید بیماری مواجه نباشیم.

در این ستاد همچنین، مقرر شد قرارگاه عملیاتی با همکاری همه بخش‌ها به خصوص صدا و سیما نیز، برنامه‌های خوبی را برای این شب آماده کند.


نخستین تزریق آزمایش انسانی واکسن کرونا در هفته اول دی

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، از نخستین تزریق آزمایش انسانی واکسن کرونا در هفته اول دی ماه خبر داد و گفت: آزمایش انسانی واکسن در سه مرحله انجام می‌شود.

رِکورد تازه‌ای از همه گیری کرونا در جهان

از دیروز تا امروز، بیش از ۷۰۳ هزار نفر در جهان به کرونا مبتلا شده اند. رِکورد تازه‌ای از آغاز این همه گیری کرونا ثبت شد.

-امریکا با ثبت بیش از ۲۴۶ هزار نفر حدود یک سوم آمار را به خود اختصاص داده است.

-در اروپا هم، ایتالیا همچنان از بیشترین مرگ روزانه بر اثر کرونا خبر می‌دهد. این کشور، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۷۶۱ جانباخته کرونایی داشته است.

-آلمان هم، پس از چند روز ثبت حدود ۶۰۰ مرگ و میر کرونایی، در فکر محدودیت‌های جدید است.  

-روسیه با ۶۱۳، لهستان ۵۴۴، انگلیس ۴۲۴ و فرانسه با ۴۱۲ نفر، دیگر رِکودداران ثبت قربانیان روزانه کرونا در اروپا هستند.

-اما برزیل، دومین کشور درگیر با کرونا در جهان به لحاظ شمار جانباختگان کرونایی، در شبانه روز گذشته هم، از جانباختن ۶۵۲ نفر بر اثر کرونا خبر داد.


ماندگاری و پایداری هوای سرد در کشور، طی سه روز اول هفته

۲۵ مرکز استان کشور در ۲۴ ساعت گذشته، دمای زیرِ صفر درجه را تجربه کردند. بجنورد با دمای ۱۱ درجه زیر صفر، و قوچان با دمای ۱۵ درجه زیر صفر، سردترین مناطق کشور بودند.

هواشناسی برای خراسان شمالی و رضوی، بارش برف و در دیگر نقاط کشور، آسمانی صاف با ماندگاری هوای سرد، پیش بینی کرد که افزایش آلاینده‌ها را، در شهر‌های صنعتی و پرجمعیت به دنبال دارد.

از سه شنبه، با نفوذ سامانه بارشی، بارندگی، نیمه غربی کشور را دربر می‌گیرد که شدت بارشها، در استان‌های حاشیه زاگرسِ مرکزی خواهد بود.

اجرای قانون جدید چک به تعویق افتاد

قرار بود از امروز کشیدن چک در وجه حامل ممنوع شود که بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، به بیستم دی ماه موکول شد.

بانک مرکزی اعلام کرد اقداماتی که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در اجرای اصلاح قانون صدور چک باید انجام دهند به آن‌ها ابلاغ شده است.


رونمایی از سامانه تطبیق اثر انگشت صاحبان سند

سامانه تطبیق اثر انگشت صاحبان سند، با اثر انگشت ثبت شده در کارت هوشمند ملی، در دفترخانه‌های اسناد رسمی رونمایی شد.  

به گفته آقای خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در هنگام تنظیم سند، با تطبیق اثر انگشتِ دو طرفِ قرارداد، زمینه سوءاستفاده و جعل هویت از بین می‌رود و و دیگر استفاده از اثر انگشت دیگران در تنظیم سند، امکان پذیر نخواهد بود.

در این سامانه، هنگام تنظیم سند، پس از تطبیق اثر انگشت فرد با کارت هوشمند ملی، تصویر شخص با مشخصات هویتی او، به سردفتر نمایش داده می‌شود.
 

خوداتکایی ۹۵ درصدی کشور به بذر‌های تولید داخل

وزیر جهاد کشاوزی در مراسم امضای چند تفاهمنامه بین جهاد کشاورزی وستاد اجرایی فرمان امام در بخش تولید بذر، دیمزار‌های کشور و تولید گوشت گفت: تا پایان ۱۴۰۰، در تولید بذر خودکفا می‌شویم.

آقای خاوازی درباره تولید گوشت در کشور هم گفت: برای تامین گوشت در جلساتی که برگزار کردیم قرار شد ظرفیت‌های پنهان در روستا‌ها را شناسایی و در قالب کشاورزی قراردادی، تولید گوشت مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

امروزهمچنین عملیات تولید و تکثیر بذر‌های هیبرید سبزی و صیفی به همت ستاد اجرایی فرمان امام و همکاری وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد.

آقای خاوازی گفت کشور در بخش زراعت بویژه در دیم ظرفیت نهفته دارد که می‌توانیم با برنامه ریزی مناسب تولید دیم را افزایش دهیم تا موجب افزایش درامد کشاورزان هم بشود.

ایران در صنعت تولید تجهیزات لیزر به خودکفایی رسید

پس از آنکه تحریم‌ها راه ورود تجهیزات لیزری را به کشور بست، فناوری تولید دستگاه‌های لیزری که در صنایع فولادی، خودروسازی و تحقیقاتی - پزشکی کاربرد دارد، با توانمندی یک گروه نوآفرین ایرانی بومی سازی شد.


تازه‌ترین آمار  جهانی کرونا؛ شمار مبتلایان جدید هشت هزار و ۲۰۱ نفر

تازه‌ترین آمار سخنگوی وزارت بهداشت؛ که لحظاتی قبل منتشر شد شمار مبتلایان جدید که از دیروز ۴ رقمی شده امروز به هشت هزار و ۲۰۱ نفر رسید.

شمار جانباختگان هم در این مسیر کاهشی به ۲۲۱ نفر رسید. همچنین هزار و ۲۸۶ نفر بستری شدند و شمار بیماران تحت مراقبت‌های ویژه هم به پنج هزار و ۷۳۹ نفر رسید.


رونمایی از بزرگترین شیرخط انتقال نفت خام کشور

از بزرگترین شیرخط انتقال نفت خام کشور با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور در اراک رونمایی شد. آقای ستاری گفت: تلاش می‌کنیم با استفاده از جوانان با استعداد، محصولات تحریمی را در داخل کشور بسازیم.

وزرای آموزش و پرورش و علوم از ۳۱ دانش آموز پژوهشگر قدردانی کردند

در این مراسم که همزمان با نخستین روز هفته پژوهش برگزار می‌شد، از سه پژوهشگر برگزیده شهر تهران به صورت حضوری و از سایر برگزیدگان به صورت مجازی تجلیل شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت ۶۰۰ پژوهش سرا در سراسر کشور گفت: دانش آموزان در این ایام می‌توانند فعالیت‌های پژوهشی را حتی به صورت مجازی انجام دهند.


ابطال شیوه نامه واگذاری زمین و واحد مسکونی به کارکنان مناطق آزاد تجاری - صنعتی

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری شیوه نامه واگذاری زمین و واحد مسکونی به کارکنان مناطق آزاد تجاری - صنعتی را از ابتدا، باطل کرد.  

در پی شکایت یکی شهروند از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، به علت واگذاری زمین یا واحد مسکونی به کارکنان مناطق آزاد تجاری- صنعتی، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، با این استدلال که واگذاری اموال و املاک دولتی، بدون اجازه قانونی، مجاز نیست و طبق قانون اداره مناطق آزاد تجاری، به مصوبه هیئت وزیران نیاز دارد، این شیوه نامه را مغایر با قانون تشخیص و با اکثریت آراء، حکم به ابطال آن داد.


اعدام، ایستگاه پایانی خیانت روح الله زم

روح الله زم، به جرم جاسوسی برای بیگانگان وخیانت به کشور، بامداد امروز اعدام شد.

جاسوسی به نفع سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و فرانسه، اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، تلاش برای ایجاد و ترویج آشوب و اغتشاش، نشر اکاذیب، ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور از جمله جرائم زم بود.


بورس هفته را چراغ سبز آغاز کرد

شاخص کل بازار سرمایه امروز با رشد ۲۱ هزار واحدی، به عدد یک میلیون و ۵۲۷ هزار واحد رسید.

رشدی حدود ۲ درصدی که نماد‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین نسبت به دیگر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت را روی آن گذاشتند.

سریال واردات کالای دارای مشابه داخلی؛ این قسمت: الکتروموتور‌های صنعت نفت

در حالی که مسئولان وزارت صنعت این اتفاق را خلاف قانون می‌دانند، در ضعف نهاد‌های نظارتی، بار دیگر وزارت نفت ظرفیت و توان داخلی را نادیده گرفته است.

البته این همه ماجرا نیست و این بار هم پای گرانفروشی به دولت و رانت هم در میان است.


ساماندهی کنکور و مهد‌های کودک

پیگیری تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساماندهی کنکور و مهد‌های کودک، مهم‌ترین مسائل مورد تاکید سازمان بازرسی، در وزارت آموزش و پرورش بود.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در جلسه شورای معاونان و مدیران کل استانی و مدیران مناطق وزارت و آموزش و پرورش که به صورت ارتباط تصویری برگزار شد، با اشاره به رویکرد ارزیابی این سازمان، نسبت به وظایف کلان و مهمی که دستگاه‌ها بر عهده دارند، گفت: یکی از اقداماتی که در برنامه داریم، شناسایی موانع و بستر‌های محقق نشدن اهداف عالی دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش، با کمک خود آنهاست که در این باره ممکن است؛ بخشی مرتبط به قوانین و مقررات و بخشی دیگر ساختار‌ها و فرایند‌هایی ناکارآمد باشد، که نیازمند اصلاح است.

به گفته آقای درویشیان، سازمان بازرسی می‌تواند، رفع موانع را از طریق دولت و مجلس شورای اسلامی پیگیری کند، و باید روی کمک این سازمان در پیگیری رفع مشکلات و موانع حساب شود.

عضو شورای عالی قوه قضاییه، به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تکالیفی که بسیاری از دستگاه‌های اجرایی، در قبال آن بر عهده دارند، اشاره کرد و گفت: بدلیل انجام نشدن این وظایف، ماموریت‌های آموزش و پرورش مختل شده، و امکان انجام مطلوب آن وجود ندارد، به همین دلیل، اهداف این سند که باید در افق ۱۴۰۴ محقق می‌شده، با توجه به اقدامات انجام نشده، بسیار بعید به نظر می‌رسد.


حمایت مسکو از تهران فراتر از مسائل سیاسی است

این بخشی از مصاحبه اختصاصیِ وزیر امور خارجه روسیه با خبرگزاری صدا و سیماست.

آقای لاوروف گفته: حمایت روسیه از ایران، فقط به محکوم کردن تحریم‌های ضد ایرانیِ آمریکا محدود نمی‌شود، بلکه شامل همکاری‌ها در زمینه‌های کشاورزی تا فناوری اطلاعات هم می‌شود، همکاری‌هایی به ارزشِ میلیارد‌ها دلار.

ایران، قربانی اصلی استفاده گسترده از سلاح شیمیایی در دوره معاصر

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت در مورد پرونده شیمیایی سوریه گفت: ایران، ​ هرکس را در هرزمان و هرکجا از سلاح شیمیایی استفاده کند، محکوم می‌کند، اما غرب باید به رویه غیرحرفه‌ای و سیاسی کاری خود، در مواجهه با موضوعات مرتبط با سلاح‌های شیمیائی پایان دهد.  

آقای تخت روانچی گفت، ایران، قربانی اصلی استفاده گسترده از سلاح شیمیایی در دوره معاصر است، وقتی که صدام به صورت گسترده از سلاح‌های شیمیایی علیه شهروندان ایران و اتباع عراق استفاده کرد، کشور‌های غربی هیچ اقدامی در مقابل وی انجام ندادند و به او کمک کردند.


آژانس بین المللی انرژی اتمی، باید مستقل، بی طرف و حرفه‌ای باقی بماند

این واکنش سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین المللی به اظهارات نماینده آمریکا در امور ایران است که خواستار هماهنگیِ اروپایی‌ها برای افزایش فشارهایِ آژانس علیه ایران شده بود.

آقای غریب آبادی در فضای مجازی نوشت: یوکیا آمانو مدیرکل پیشین آژانس در اظهاراتش در آغاز سال ۲۰۱۹ گفته بود، تلاش‌ها برای اعمال فشار بر آژانس در زمینه فعالیت‌های راستی آزمایی هسته ای، نتیجه عکس داده و بی نهایت مضر است.

نماینده ایران در ادامه نوشته: حالا کاملا مشخص است که آمانو به چه کشوری اشاره کرده، همه این فشار‌ها علیه آژانس که برای منافع جامعه بین المللی مضر هم هست، باید رد شود.

شکایت ایالت تگزاس به نتایج انتخابات آمریکا رد شد

شکایت ایالت تگزاس به نتایج انتخابات آمریکا در دیوان عالی این کشور، رد شد.

دیوان در حکمی کوتاه اعلام کرده، تگزاس جایگاه قانونی برای درخواست ابطال نتایج انتخابات در ایالت‌های دیگر را ندارد.

دادستان عمومی تگزاس، در شکایت خود، خواستار ابطال نتایج انتخابات ۴ ایالت سرنوشت سازِ ویسکانسین، میشیگان، جورجیا و پنسیلوانیا شده بود.

پیوستن ۱۴ ایالت دیگر آمریکا به این شکایت و حمایت ۱۰۶ نماینده جمهوری خواهِ مجلس نمایندگان آمریکا هم، نتوانست تاثیری در تغییر نظر دیوان ایجاد کند.

رئیس جمهور آمریکا گفت، تصمیم فاقد درایت و شجاعت دیوان عالی، ما را مأیوس کرد.

ترامپ بار دیگر گفت: تقلب گسترده در انتخابات رخ داده و به مبارزه خود، ادامه خواهد داد. ترامپ، خود را رئیس جمهور منتخب ۷۴ میلیون آمریکایی نامید و گفت: بیشتر از هر رئیس جمهورِ مستقر در تاریخ کشور، رأی بدست آورده.

اما سخنگوی ستاد انتخاباتی جو بایدن می‌گوید: تصمیم دیوان عالی آمریکا در رَد ابطال نتایج انتخابات، قاطعانه و سریع بود. با رد این درخواست، ​ حالا تنها فرصت ترامپ، برای تغییر نتیجه انتخابات، ​پس فرداست.

جاییکه کالج الکترال یا مجمع برگزینندگان، ​با برگزاری نشست، پیروز انتخابات را اعلام می‌کند. بر اساس اعلام رسانه‌های آمریکا، ​ بایدن ۳۰۶ و ترامپ ۲۳۲ رای الکترال بدست آورده است.
 

یک نژاد پرست با خودرو، ​معترضان به نژاد پرستی و بی عدالتی ساختاری در آمریکا را، در محله منهتنِ شهر نیویورک زیر گرفت

این خودرو، به حدود ۵۰ نفر از معترضان برخورد کرد که حدود ۶ نفر از آن‌ها زخمی و به بیمارستان منتقل شدند. به گفته پلیس، ​ راننده خودرو در بازداشت است. در پورتلند، غربی‌ترین نقطه آمریکا در ایالت اورگان، ​ جوانان معترض به نژاد پرستی، ​منطقه جدیدی را، در شمال شهر، به عنوان ناحیه خودمختار اعلام کرده اند.

آن‌ها با درست کردن حصار چوب و تخته، از ورود پلیس و نژاد پرستان به این منطقه جلوگیری می‌کنند.

پورتلند از ۶ ماه پیش، و پس از قتل فجیع جورج فلویدِ سیاه پوست در مینیاپولیس، ناآرام و پیوسته، صحنه درگیری خیابانی پلیس با معترضان است.


تیراندازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، یک کشته و دو زخمی برجای گذاشت

پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستیِ جروزالم پست، اعلام کرده: این تیراندازی در مرکز سرزمین‌های اشغالی، در شهر کفر قاسم رخ داده و عامل تیراندازی از صحنه فرار کرده و هویتش هم مشخص نیست.

از کرانه باختری هم خبر می‌رسد، نظامیان رژیم غاصبِ صهیونیستی، با تیراندازی به سمت مردم فلسطینیِ معترض به شهرکسازی‌ها و توسعه اشغالگری این رژیم، یک نفر را شهید و ده‌ها تَنِ دیگر را هم زخمی کردند.

مقامات صهیونیستی، چندی قبل، از ساخت ۹ هزار واحد مسکونی در شمال قدس و اجرای چهار طرحِ شهرکسازی در کرانه باختری خبر داده بودند.

سخنگوی جنبش حماس؛ این اقدامِ اشغالگران را تلاشی برای از بین بردنِ هویتِ واقعیِ قدس نامید.

حمله راکتی به پایتخت افغانستان، یک کشته و دو زخمی برجای گذاشت

بنابر اعلام وزارت داخلی افغانستان، در این حمله که بامداد امروز صورت گرفت، دَه فروند راکت به منطقه سبزِ کابل، و نزدیکِ وزارت کشور و فرودگاه این شهر اصابت کرد.

تاکنون، هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته. اداره هوانوردیِ غیر نظامی افغانستان هم اعلام کرده: این حمله، خسارات و تلفاتی در فرودگاه کابُل نداشته و پرواز‌های این فرودگاه، پس از دو ساعت توقف، دوباره از سر گرفته شد.

این دومین حمله راکتی به پایتخت افغانستان، در کمتر از یک ماهِ گذشته است.

هشدار اتحادیه اروپا و آمادگی انگلیس، برای برگزیتِ بدون توافق

نخست وزیر انگلیس، در نشستی با مقامات ارشد مسوول، برنامه‌های لازم برای برگزیت بدون توافق را، بررسی کرد.

بوریس جانسون پیش‌تر گفته بود: اکنون «بسیار بسیار محتمل است» که انگلیس، خروج خود را از اتحادیه اروپا در عرض سه هفته، بدون معامله تجاری کامل کند.

همزمان، اتحادیه اروپا به کشور‌های عضو درباره انعقاد توافقات جانبی با انگلیس هشدار داد. روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد، ریاست اتحادیه اروپا به کشور‌های عضو این اتحادیه هشدار داد، مبادا کاری کنند که عواقب برگزیت بدون توافق را، برای انگلیس کاهش دهد.

انگلیس تا روز ۳۱ دسامبر مهلت دارد، تا به معامله‌ای تجاری با اتحادیه اروپا پیش از خروج نهایی خود، از این اتحادیه دست یابد.

اثرگذاری طرح ملی سردار سلیمانی در کاهش شیب شیوع کرونا

پیشتر، از اثرگذاری طرح ملی سردار سلیمانی در کاهش شیب شیوع بیماری گفتیم. طرحی که به گفته وزیر بهداشت، کاهش ۳۰ درصدی ورودی به بیمارستان‌ها رو به دنبال داشته.

قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، رهگیری و رصد فعال مردم، کاهش موارد بستری تا ۵۰ درصد و مرگ و میر، دستکم تا ۴۰ درصد در دوره‌ای سه ماهه با مشارکت فعال مردمی از اهداف این طرح است.  
نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha